Időpont: 2008. május 25 - június 3.
Helyszín: Kogart 1062 Budapest, VI. Andrássy út 108.
Nyitószertartás: 2008. május 26. 18.00
Megnyitja: Csögyal Tenzin tibeti tanító
Thangka kiállítás: 2008. május 25-június 3.
Zárószertartás: 2008. június 3. 18.00
Csenrézi meditáció minden nap
09.30-10.00 Láma Thupten vezetésével a helyszínen
A homokmandala és a thangka kiállítás megtekinthető mindennap 10.00-19.00
A zárószertarás után a szerzetesek az Andrássy úton végig haladva a Dunába szórják az összesöpört homokmandalát.
Információ: sambhala tibet központ 06 70 944 0260, 266 8084 sambhala@elender.hu www.tibet.hu
az események kapcsolódó programja:
Tibeti Együttérz.k koncert a Gyütö szerzetesek részvételével
2008, június 3. kedd 21.00
helyszín: szervezés alatt
|
Az Avalókitésvara homokmandala üzenete
Avalótésvara (tib.: csenrézi) Tibet védelmez. buddhája valamint az
együttérzés buddhájának emanációja. A Lótusz szútra a következ.kben
jellemzi Avalótkiésvarát:
"Ha a különböz. szenvedéseknek és fájdalmaknak kitett érz.lények
mérhetetlen százai ezreinek tízezres százezrei és milliói
Avalókitésvara bódhiszattváról hallanak, és nevén szólítva hívják,
akkor Avalókitésvara bódhiszattva rögtön felfigyel és segít
megszabadulniuk, megmenekülniük..
Az együttérzés magátólértet.d. következménye a béke és annak következménye
a harmónia. Ez a mandala az együttérzés és a békesség szellemében fog elkészülni,
legyen a fájdalom oka akár egy emberi jogaiban lábbaltiport nép
mérhetetlen szenvedése vagy akár egy természeti katasztrófa által súlytott emberek fájdalma.
A mandala
A mandala a tibeti buddhizmus meditációs gyakorlatának legfontosabb eszköze.
Vizuális értelemben véve egy középpont köré szerkesztett geometrikus rendszer,
szimbolikusan pedig egy véd. körökkel körülvett, megszentelt terület, amely nem más,
mint a világmindenség buddhista képzetének alaprajza. Valójában egy térbeli rendszer,
amelynek középpontja a mitikus Világhegy, a Szuméru és a mitikus Világuralkodó, a
Csakravartin palotája.
A mandala-palotába idézi meg a meditáló a számára kijelölt véd.istenséget egy pontosan el.írt
meditációs gyakorlat, az istenség szádhanája révén. Magát a palotát általában három véd.kör
veszi körül. Az els. öt színben ragyogó T.z-hegy (t: me-ri) lángköre, amely a meditáló
tudatlanságát eléget. Tudást (sz: vidya) jelképezi. Ezt követi egy keskeny, áttörhetetlen
falat megjelenít. kör (t: rdo-rje ra-ba), vadzsrasorral a tetején. A harmadik a spirituális
újjászületést jelképez. lótusz-kör (t: pad-'khor). A magasabb tantrikus osztályokhoz tartozó istenségek mandaláinál ezeket a köröket egy negyedik kör, az ún. "Nyolc Temet." köre (t: dur-khrod brgyad) egészíti ki, amely a Körforgáshoz láncoló nyolc tudatformának (sz: vijiíana) felel meg. A mandalában ábrázolt mindegyik temetkezési helynek megvan a maga jógíval, sztúpával, fával, állattal stb. ábrázolt szimbolikája: alul, keleten fekszik a "Rettenetes"; délen a "Félelmetes, koponyákkal"; nyugaton a "Lángok köre"; északon pedig az "Áthatolhatatlan s.r.ség."; északkeleten a "Kegyetlen nevetés"; délkeleten az "Ísvara erdeje"; délnyugaton a "Félelmetes sötétség", végül északnyugaton a "Kilikili hangú".
A mandala-palota parkszer.en ábrázolt el.terében találkozik a gyakorló az ott meditáló mesterekkel, akik segítik további útján. Maga a palota épülete egy négyszín. kett.s-vadzsrán nyugszik; négyzetes belsejét az égtájaknak megfelel.en átlókkal négy részre osztják úgy, hogy a legalsó égtáj mindig a keleti legyen. T alakú négy kapujának egyikén . aszerint, hogy jidamja melyik buddha-családhoz tartozik . jut be a meditáló a palota belsejébe. A mandalapalota minden egyes részének megvan a maga jelképes értelme, így például a kapu tetejét alkotó "diadalív" (sz: toral}a) tetején a Buddha els., szárnáthi prédikációjára utaló Tankerék és az azt közrefogó két gazella látható. A palota belsejébe érve nyílik fel az a lótuszvirág, melynek közepén az "Úr", a mandala f.istensége, szirmain pedig annak kísérete foglal helyet. Egy-egy istenségnek több, különböz. típusú mandalája is lehet.
A tibeti források többféle mandalát különböztetnek meg: lehet festett vagy színezett porból készített, kétdimenziós változat; a meditáció révén megjelenített, a kolostorokban néha felépített háromdimenziós változat (t: blosbslang), amellyel maga az emberi test is azonosítható.
A kétdimenziós festett vagy rajzolt változatban a mandalában lév. istenségeket figurálisan vagy szimbolikusan, jelképeik vagy magszótagjaik révén ábrázolják. A több napig tartó beavatási szertartások alkalmával a szerzetesek m.vészi munkával színezett porból ún. "homokmandalákat" hoznak létre, amelybe a megfelel. el.készít. szertartások után megidézik a választott istenséget. A szertartás végén . amint az 1994-ben Vadzsrabhairava homokmandalájának elkészülte után Budapesten is látható volt . a homokmandalát rituálisan megsemmisítik.
idézet a Tibeti és mongol tekercsképek cím. katalógusból 1995. 81. old.
|